Opettajana alakoulussa työskentelevä Elina Kellman sai ensikosketuksen alkuperäiseen MeikäMeikä -peliin pelatessaan sitä oppilaidensa kanssa koulussa. Peliä pelattiin K12-kurssin yhteydessä, joka on varhaisnuorille tarkoitettu tunne- ja vuorovaikutustaitojen kasvukurssi.

”Oppilaat aivan hullaantuivat peliin!” kertoo Kellman ilahtuneena.

Peliä pelattiin sekaryhmissä kuitenkin niin, ettei paras kaveri ollut samassa porukassa. Oppilaat tykkäsivät pelistä kovasti, kysymykset olivat kiperiä mutta herättivät keskustelua ja saivat pelaajissa aikaan itsetutkiskelua. Pelin avulla oli helpompaa käydä läpi eri aiheita ja puhua vaikeistakin asioista.

Kellmanin näkemyksen mukaan pelin kautta oppilaat tavoitti helpommin. Kukaan ei kyseenalaistanut peliä tai ilmaissut haluttomuuttaan pelata. Ketään ei nolattu, jos joku ei osannut vastata kysymykseen eikä kukaan väheksynyt toisen vastausta. Kaikkia kuunneltiin ja kaikki tulivat kuulluiksi.

”Selkeästi upposi tuon ikäisiin. Pelin kautta saa kuuluviin oman äänen”, Kellman tuumaa.

MeikäMeikä
MeikäMeikä

Alakoulun viimeisen päivän toive

Kellman pitää positiivisena asiana sitä, että MeikäMeikä -peliä pelatessa vilkas luokka keskittyi pelin äärelle ja pysähdyttiin kuuntelemaan toinen toista. Kukaan oppilaista ei kertaakaan sanonut perinteistä ”emmä tiiä” -vastausta. Kysymykset olivat jänniä ja kiinnostuneena odotettiin toisten vastauksia niihin.

”Kysyessäni luokalta mitä tehdään 6. luokan viimeisenä päivänä, sain vastaukseksi: pelataan MeikäMeikää, jooko, please?”, naurahtaa opettaja Kellman.

Peli lisäsi oppilaiden yhteistä kanssakäymistä, me-henkeä ja tasavertaisuutta. Kellman arvioi pelin vaikuttavan myös pelaajien empatiakykyyn. Pelatessa keskustelu viriää, joten peliin on hyvä varata riittävästi aikaa. Positiivista pelissä on myös se, ettei se tarvitse vaikeita alkuvalmisteluja vaan pelaamaan pääsee helposti ja nopeasti.

6.-luokkalaiset olivat Kellmanin mukaan hyvä ikäryhmä pelata MeikäMeikä -peliä. Peli sopisi koteihinkin pelattavaksi sekä leireille. Ryhmäytymisessä peli toimisi oivana työkaluna, ikään kuin jäänmurtajana. Mainio peli ajanvietteeksi nuorten kanssa niin vapaa-ajalla kuin koulumaailmassakin.