Äärimmäisen hyvä työväline

”Lapset ja nuoret oppivat pelatessaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja huomaamattaan”, kuvailee perhehoitaja Sari Kiviranta MeikäMeikä -peliä.

Perhekodissa on pelattu peliä erilaisilla kokoonpanoilla niin alle kouluikäisten kuin täysi-ikäistenkin kanssa. Eri ikäisille on olemassa erilaiset pelit, yhdessä pelaten on helppoa valita kunkin pelaajan kohdalla juuri hänen ikäiselleen tarkoitettu kysymyskortti.

MeikäMeikä -peliin ovat ihastuneet erityisesti 11-vuotiaat varhaisnuoret, jotka itse pyytävät yhteistä pelihetkeä. Pelin ollessa käynnissä usein myös jo aikuisuuden kynnyksellä oleva 17-vuotias haluaa peliin mukaan. Yksi pelin hienouksista onkin, että siihen voi hypätä kesken kaiken mukaan, koska pelissä ei ole ns. maalia.

Peli on ollut nuorten mukana myös perheneuvolassa ja terapiakäynneillä, joissa kiinnostus peliä kohtaan on syttynyt heti. Terapeutit ovat kyselleet, mistä niitä saa. Peli on äärimmäisen hyvä työväline niin kotiin, kouluun kuin vaikka terapiatyöhön.

MeikäMeikä
MeikäMeikä

Ei voittajia eikä häviäjiä

Kiviranta kertoo, että heillä pelataan paljon erilaisia lautapelejä ajanvietteenä. MeikäMeikä -peliä pelatessa ei kukaan koskaan sano, etteikö haluaisi pelata. Nuoret nauttivat, kun saavat miettiä kysymyksiä ja sanoa oman mielipiteensä. On myös kutkuttavaa kuulla, mitä mieltä toinen on itsestä.

”Nuorten oli aluksi vaikeaa vastaanottaa hyvää palautetta, he kiemurtelivat ja kuuntelivat korvat punaisina mitä heistä sanottiin”, naurahtaa Kiviranta.

MeikäMeikä -peli on erinomainen erityisesti siksi, ettei siinä ole voittajia tai häviäjiä eikä siinä pelaajat kilpaile keskenään. Voi itse päättää, kauanko peliä pelataan tai montako kysymyskorttia nostetaan –  joskus pelataan 10 minuuttia ja joskus tunti.

 

Pelin vaikutukset näkyvät selkeästi

Nuorten on usein vaikea olla jotakin mieltä ja sosiaaliset taidot voivat olla heikot. Helposti vastataan tilanteessa kuin tilanteessa ”ihan sama” tai ”emmä tiiä.” Kivirannan mukaan MeikäMeikä -peliä pelaamalla nuorissa on kuitenkin tapahtunut selkeä muutos: nuoret ovat tavallisessa arjessa alkaneet tuoda ilmi omia mielipiteitään. He ovat esimerkiksi osanneet kertoa, miten päivä mennyt ja mikä on jäänyt harmittamaan.

”Peli on lempeä tapa oppia sanomaan omia mielipiteitä”, Kiviranta iloitsee.

Pelin kautta tutustuu toisiin ja toisten ajatuksiin paremmin. Yhteisessä pelihetkessä myös sisarukset ovat oppineet tuntemaan toisiaan paremmin – usein keskustelut sisarusten kesken voivat arjessa jäädä vähäisiksi, varsinkin jos on paljon ikäeroa.

Kuntouttava merkitys

Kiviranta kertoo pelin olevan pelattavuudeltaan helppo. Sen voi vain ottaa esille ja alkaa pelata. Lasten ja nuorten kanssa pelatessa aikuisen on hyvä olla paikalla johtamassa peliä, mahdollisesti esittämässä jatkokysymyksiä ja määrittelemässä pelin kestoa.

Peliä voi suositella aivan kaikille: esikouluun, perhehoitajille, perheneuvolaan, terapiatyöhön, nuorisokoteihin, kuntien perhetyöntekijöille ja ihan tavallisiin perheisiin. Kiviranta sanoo MeikäMeikä -pelillä olevan kuntouttava merkitys lapsiin ja nuoriin.

”En keksi kenelle peliä ei voisi suositella”, pohtii Kiviranta.