Ilmalumpeita kasvava ranta Mermaan Länsisaarilla

Pelinikkareiden Wimma-peliprojekti etenee ja tällä kertaa vuorossa on hieman visuaalisempi päivitys pelin kuvituksesta. Ensin kuitenkin muutama sana pelikuvittamisesta yleensä.

Kuvituksella on aina monta tehtävää riippumatta siitä onko kyseessä kirja- tai pelikuvitusta. tai vaikkapa levynkansi. Kuvituksen pitää herättää mielenkiintoa, houkutella astumaan sisään siihen maailmaan, jonka kuvitettu esine pitää sisällään. Tämän jälkeen se voi ohjata katsojaansa, täydentää kuvattua todellisuutta tai suunnata mielikuvitusta tiettyyn suuntaan.

Arturian ritarikoulu häämöttää Päivännielun metsän reunalta

Erityisesti pelikuvituksessa tämä ohjaus on tärkeää. Pelikuvituksen pitää, ei ainoastaan kuvittaa pelimaailmaa, vaan myös selventää pelaajalle mitä hänen pitää tehdä. Pelimerkit, hahmokortit, pelilauta ja hahmolomake ovat kaikki apuvälineitä joilla pelaaja navigoi pelin todellisuudessa. Niiden ei pidä ainoastaan pitää yllä pelaajan mielenkiintoa, vaan myös ohjata ja auttaa tätä, niin ettei pelaajan tarvitse olla koko ajan selaamassa sääntökirjaa.

Gorgoxin portti Tuhkamaan synkällä aavikolla

Wimman kuvitus on suunniteltu näistä lähtökohdista. Se on värikästä ja yksityiskohtaista, tarkoituksena antaa pelaajalle visuaalisia ärsykkeitä. Toisaalta kuvituksella on koetettu antaa kasvot pelin tarinalle ja auttaa pelaajille mahdollisuus kokea pelimaailma myös kuvina. Wimmasta löytyy hahmokortteja keskeisille hahmoille ja pelaajille itselleen, esinekortteja havainnollistamaan pelaajien keräämiä esineitä, hahmolomake seuraamaan hahmon kehitystä ja paljon muuta, niin että pelaajalla olisi jatkuvasti konkreettisia, fyysisiä kiintopisteitä peliä pelatessa.

 

-Pelimuotoilija & kuvittaja Roope Sillanpää

Hahmokortteja pelissä tavattavista hahmoista. Kadonnut velho Zobin, Mermaan Länsirantojen vartijan tytär Una ja Arturian nuori ritarikokelas Ragenald Raivopää